در روز جهانی ایدز روبان قرمزها به خیابان می آیند

خانه در روز جهانی ایدز روبان قرمزها به خیابان می آیند

در روز جهانی ایدز روبان قرمزها به خیابان می آیند

ویروس ایدز همان ویروس نقص ایمنی اکتسابی انسان است که بیماری ایدز را به وجود می آورد.


هرگاه در دهم آذر شاهد تشکیل کمپینی بودید که عده ای لباس های شان را با روبان قرمز تزئین کردند، بدانید که آنها آمده اند تا یادآور شوند که HIV از بین نرفته ‌است و هنوز کارهای زیادی است که باید انجام شود. لذا تعهد و پایبندی و حمایت از آنها مورد نیاز است.

از سال ۱۹۸۸ بود که روز اول دسامبر برابر با ۱۰ آذر روز جهانی ایدز نامگذاری شده است و هر ساله برای این روز، شعار خاصی نیز در نظر گرفته می‌شود. نوعی از بیماری که تاکنون هیچ راهی برای درمان قطعی آن پیدا نشده است.


اپیدمی جهانی ایدز

اپیدمی جهانی ایدز و ویروس آن، با توجه به مقیاس و تأثیر ویرانگری که دارد یک مورد اضطراری جهانی و یکی از وحشتناک ترین چالشها را در برابر زندگی و حیثیت انسان و همچنین در برابر برخورداری مؤثر ازحقوق بشر تشکیل می دهد، که رشد اجتماعی و اقتصادی را در سراسر جهان تضعیف می کند و بر تمامی سطوح جامعه ملی، اجتماعی، خانوادگی و فردی تاثیر می گذارد. ایدز تا به حال جان میلیون ها انسان را گرفته است و در سرتاسر جهان هر ساله میلیون ها انسان به ویروس "اچ. آی. وی." آلوده می شوند.


ویروس ایدز چیست؟

ویروس ایدز همان ویروس نقص ایمنی اکتسابی انسان است که بیماری ایدز را به وجود می آورد. ویروس ایدز عضو گروهی از ویروسها به نام رترویروسها است که سلولهای انسان را آلوده می کند و انرژی و مواد غذایی این سلولها را صرف رشد و تولیدمثل خود می کند.


بیماری ایدز چیست؟

بیماری ایدز یا سندرم نقص ایمنی اکتسابی بیماری است که سبب اختلال سیستم ایمنی بدن می شود به صورتی که بدن قادر به مبارزه با برخی عفونتها نمی باشد. این عفونتها عبارتند از: عفونتهایی که عفونتهای فرصت طلب نام دارند و سایر بیماریهایی که در شرایط ضعف سیستم ایمنی عمل می کنند. وقتی فردی با ویروس ایدز آلوده می شود و ویروس وارد بدن او می گردد، ابتدا ویروس در سلولهای سفید خون او زندگی و تکثیر پیدا می کند.

این سلولهای سفید سلولهای ایمنی هستند که بطور طبیعی ما را در مقابل بیماریها محافظت می کنند. شاه علامت آلودگی با ویروس ایدز بصورت از بین رفتن پیشرونده گروه خاصی از سلولهای ایمنی به نام سلولهای T کمکی یا سلولهای CD۴ میباشد. ویروس در حین رشد خود در بدن سبب از بین رفتن این سلول و سلولهای دیگر می شود. انهدام این سلولها سیستم ایمنی را تضعیف میکند در نتیجه باعث مستعد شدن شخص به عفونتها و بیماریهای فرصت طلب مختلف می شود از عفونت ریه گرفته تا سرطان.

در برخی افراد علایم ایدز که همانا کاهش تعداد سلولهای T و عفونتهای فرصت طلب می باشد خیلی زود بعد از اولین آلودگی با ویروس اتفاق می افتد. اما اغلب افراد به مدت ۱۲-۱۰ سال و تعداد کمی حتی مدتهای طولانی تری بدون علامت باقی می مانند. همانند بیشتر بیماریهای دیگر رسیدگی های بموقع پزشکی می تواند عمر شخص را طولانی تر سازد.


ویروس ایدز چگونه منتقل می شود؟

فرد آلوده به ویروس ایدز ویروس را در مایعات خاص بدنش از جمله خون، شیر و... حمل می کند. انتقال ویروس فقط در صورتی میسر است که این چنین مایعات آلوده به ویروس ایدز وارد جریان خون فرد دیگری بشوند. معمولاً انتقال ویروس ایدز از یکی از طریق تماس جنسی بدون پیشگیری با فرد آلوده به ایدز، استفاده از سوزن یا سرنگ مشترک با یک فرد آلوده به ویروس ایدز و انتقال ویروس از مادر به فرزند در حین بارداری، زایمان، یا شیردهی اتفاق می افتد.  

بررسی های آزمایشگاهی نشان داده است که ویروس ایدز در یک سرنگ آلوده می تواند حتی بیشتر از یک ماه زنده بماند و معتادان تزریقی به منظور پیشگیری از ایدز هرگز نباید سرنگ، آب و وسایل تهیه مواد مخدر را بطور اشتراکی مصرف نمایند یا اینکه بیشتر از یک بار مصرف کنند. این شامل سوزنها و سرنگهایی می شود که برای تزریق مواد مخدر و حتی داروهایی مثل استروئیدها به کار می رود. انواع سوزن و سرنگ مثل آنهایی که برای سوراخ کردن گوش و خالکوبی یا تاتو کردن به کار می رود نیز می تواند سبب انتقال ایدز شود.


ویروس ایدز از چه راههایی منتقل نمی شود؟

انتقال ویروس ایدز از یک فرد به فرد دیگر به آسانی ویروسهای دیگر نمی باشد. این ویروس از راه هوا یا غذا منتقل نمی شود (به عنوان مثال از طریق عطسه یا سرفه کردن). هیچ موردی از انتقال ایدز از طریق تماس های عادی روزانه یک فرد آلوده با همخانه ای ها، همکاران، خویشاوندان، یا دوستانش که از ظروف و توالت مشترک استفاده می کنند دیده نشده است. ایدز همچنین از طریق در آغوش گرفتن و بوسیدن منتقل نمی شود. ویروس ایدز در عرق، استفراغ، مدفوع و ادرار وجود دارد ولی تاکنون مواردی از انتقال توسط آنها گزارش نشده است. (بجز دو مورد که انتقال ویروس از طریق تماس مدفوع با پوست بریده شده اتفاق افتاده است.) مگس، پشه و حشرات دیگر ویروس را منتقل نمی کنند.

 

تشخیص آلودگی به ویروس ایدز

بلافاصله بعد از آلوده شدن، برخی افراد ممکن است علائمی گذرا شبیه یک سرماخوردگی ساده داشته باشند. حتی ممکن است آلوده شده باشند، اما کاملاً احساس سلامت کنند. تنها راهی که شخص می تواند از وضعیت خود مطمئن شود انجام آزمایش برای کشف آنتی بادیهای ضدویروس ایدز (پروتئین هایی که در بدن برای مبارزه برعلیه ویروس ایدز تولید می شوند) می باشد. این آزمایش بر روی نمونه خون فرد مشکوک انجام می شود. اگر در خون شخص آنتی بادیهای ضدویروس ایدز موجود باشد معنای آن این است که به ویروس ایدز آلوده شده است.

 

در چه مواردی باید آزمایش ایدز انجام شود؟

اگر شخص به هر دلیل احتمال می دهد که به ویروس ایدز آلوده شده باشد باید هرچه سریعتر مورد آزمایش قرار گیرد، حتی در اولین مراحل بیماری باید گام های سازمان یافته ای برای حفظ درازمدت سلامتی فرد برداشته شود. بیمار باید به طور منظم به یک متخصص بیماریهای عفونی مراجعه کند تا در وقت مقتضی قبل از بدحال شدن بیمار درمان ضد ویروس ایدز شروع شود. این روش رسیدگی فعالانه در بیماران ایدز سبب می شود بیمار سالهای بیشتری زندگی سالم داشته باشد.



تمام حقوق مادی و معنوی برای مرکز جامع تصویربرداری پزشکی اکسین اهواز محفوظ است.