کاهش سرعت و توانایی بدن در دیابت

خانه کاهش سرعت و توانایی بدن در دیابت

کاهش سرعت و توانایی بدن در دیابت

دیابت یا همان بیماری قند هفتمین عامل مرگ و میر است.


دیابت یا همان بیماری قند هفتمین عامل مرگ و میر است. مرگ میر ناشی از آن بیش از مجموع بیماری های ایدز و سرطان پستان گزارش شده است.

امروز ۲۳ آبان مصادف با ۱۴ نوامبر مراسم روز جهانی دیابت در بیش از ۱۶۰ کشور جهان برگزار می‌شود. انتخاب این روز به نام دیابت به خاطر سالروز تولد «سر فردریک بانتینگ» است که به همراه «چارلز بست» در سال ۱۹۲۲ انسولین را کشف کرد.

دیابت یا همان بیماری قند یک نوع اختلال متابولیک و سوخت و سازی در بدن است که به واسطه آن توانایی تولید انسولین در بدن از بین می رود و یا برعکس مقاومت در برابر انسولین در بدن را ایجاد می کند. در نتیجه انسولین تولیدی نمی تواند عملکرد نرمال خود را انجام دهد. در دیابت، سرعت و توانایی بدن در استفاده و سوخت و ساز کامل گلوکز کاهش می یابد. به همین دلیل میزان قند خون افزایش یافته که به آن هایپرگلیسمی می گویند. اگر افزایش قند در دراز مدت در بدن وجود داشته باشد عوارض میکروواسکولار دیابت یا تخریب رگ های بسیار ریز در بدن ایجاد می شوند که می توانند اعضای مختلف بدن همچون کلیه، چشم و اعصاب و قلب را درگیر کنند.

از جمله علائم و نشانه های دیابت «نوع یک» در بدن شامل، گرسنگی شدید و افزایش اشتها، تشنگی شدید، خشکی دهان و ادرار پی در پی، بی حسی یا سوزن سوزن شدن در پا، کاهش وزن غیرعادی، خستگی و بی حالی، خشکی پوست، عفونت های قارچی و باکتریایی، تاری دید و از دست دادن هوشیاری است. همچنین در دیابت زمینه ارثی و سبک زندگی در ابتلا این نوع بیماری موثر هستند.

در کنترل دیابت شش اصل مهم  آموزش، کنترل وزن، تغذیه، ورزش و فعّالیت‌های بدنی، داروها، خود پایشی و خود مراقبتی بسیار اهمیت دارد.

تمام حقوق مادی و معنوی برای مرکز جامع تصویربرداری پزشکی اکسین اهواز محفوظ است.